Овај програм написан је као охрабрење добронамерним, посвећеним и интелигентним родитељима пуним љубави који се осећају немоћним да престану да превише удовољавају својој деци, претерано их штите и затрпавају активностима. Родитељима који се унервозе ако њихово потомство није савршено у свакој области. И родитељима који су дозволили да самосталност, одговорност и отпорност не буде виско на листи особина које настоје да развију код своје деце.

  • Немојте да помислите да то какво је ваше дете било данас, представља образац читавог његовог живота. Деца пролазе кроз фазе, а те фазе могу бити и сјајне и очајне.
  • Не покушавајте да поправите оно што није покварено и прихватите природу вашег детета чак и ако је оно стидљиво, ћудљиво или не баш сјајно у математици.
  • Кад нешто гледате изблиза, она му видите и мане. Сасвим је нормално да вам се деца ваших пријатеља чине бољим од ваше деце.
  • Скупите храброст и просто реците “не”. Не покушавајте да сваки пут пронађете решење које ће се више допасти детету.
  • Охрабрите ваше дете да проводи више времена напољу и користи свих пет чула у тродимензионалном свету. Пошаљите га у камп у природи на најдужи период који можете да приуштите. Уживајте у природи породично.
  • Немојте побркати оно што дете жели са оним што му је потребно. Не падајте на слаткоречивост и правите разлику између привилегија и права.
  • Запамтите да ваша деца нису сезонске биљке нити цветови из стакленика. Пустите их да на кратко озебу, покисну или огладне и цениће то што могу да се угреју, да буду суви и сити.
  • Уздржите се од улоге Шерпаса, батлера, консиљереа, тајне полиције, личног кувара или собарице. Ваша деца су по природи створена да постану способна и пустите их да ствари раде сами.
  • Пре него што узмете да гунђате, подсећате, критикујете, саветујете, коментаришете или претерано објашњавате, кажите себи “Зашто ово говорим?”. Проведите у слушању четири пута више времена него у причању.
  • Сетите се да су разочарења обавезан део припреме за живот. Када ваше дете не добије позивницу за рођендан, улогу и представи или не уђе у тим, останите мирни. Без оваквих искустава не би се снашло у стварном свету.
  • Будите у приправности али не и у стању узбуне. Застаните и размислите: да ли је ова ситуација опасна или само непријатна за моје дете? Да ли је то хитан случај или само нови изазов?
  • Научите да волите речи “покушај” и “грешка”. Пустите своје дете да прави грешке пре него што оде на факултет. Омогућите му онолико слободе колико одговорности и способности показује, без обзира на то шта и колико друга деца смеју.
  • Немојте бити изненађени или обесхрабрени уколико ваше велико дете добије детињасти напад беса или излив емоција. Разумност није исто што и зрелост и кораци уназад су природна ствар. И нама се дешавају, али ми увек можемо да себи наспемо једну.
  • Дозволите свом детету да ради ствари које вас плаше. Морате га пустити да неке кораке предузима самостално, без вас да га држите за руку, уколико желите да постане самостално и самоуверено.
  • Када се ваш тинејџер ружно опходи према вама, не схватајте то лично. Судите о његово карактеру не на основу љубазности према укућанима, јасноћи изражавања или количини контакта очима, већ на основу онога што кажу наставници, родитељи туђе деце, комшије, као и на основу тога како се понаша према продавцима и особљу у ресторанима.
  • Немојте дозволити свом детету да тек тако одустане од неке активности или избегне нешто што не воли. Његово је право да мрзи неку особу, активност или институцију и тешко да ћете моћи да му промените мишљење. Без обзира на то, његова је обавеза да настави оно што је започело или испуни своју обавезу. Ипак, када правите планове имајте у виду и став вашег детета.
  • Немојте да се трудите да будете супер према својој деци само зато што ваши родитељи нису покушавали да се ускладе са вашим емоционалним потребама. То се обично, након периода повлађивања, заврши родитељским изливима беса.
  • Избегавајте да се хвалишете својим дететом осим ако вам се чини да му је преко потребно мало рекламе. Сетите се да оцене и популарност вашег детета нису мера ваше вредности као родитеља. И да остали вероватно претерују.
  • Сачекајте барем 24 сата пре него што пошаљете љутити имејл наставнику, тренеру или родитељу проблематичног друга из разреда. Преспавајте проблем.
  • Размислите о дугорочним последицама заобилажења правила које сте сами поставили. Ако покажете да правила постоје да би била кршена и да увек могу да се нађу пречице, дали сте свом детету дозволу да вара на тестовима.
  • Не придајте значај извиканости одређених школа и факултета. Родитељи често забораве да успех зависи од квалитета ученика, а не од статуса образовне установе.
  • Односите се према наставницима као према стручним људима који су на вашој страни. Пружите вашем детету шансу да се научи поштовању, то је једнако важна лекција као и она из математике. Сетите се колико добар однос са наставником може бити значајан у животу.
  • Хвалите процес, а не резултат. Уместо да аплаудирате свакодневним постигнућима, хвалите дететову упорност и вредноћу јер тиме подстичете вештине и навике које воде ка успеху.
  • Ако желите да припремите ваше дете за ниво оптерећења и количину обавеза које ће имати на факултету, добро размислите пре него што му унајмите приватног професора.
  • Практикујте разуман надзор над онлајн активностима вашег детета, процењујући његов општи ниво зрелости. Будите у току са новим технологијама и популарним апликацијама како у непознате воде не би упловило без крманоша.
  • Сматрајте обичне кућне послове и обавезе које дете обавља за џепарац као боље прилике за учење од ваншколских активности. То ће ваше дете учинити “запошљивом” (и запосленом) одраслом особом.

 

Аутор текста: Венди Могел, психолог и ауторка књиге “Благослов одраног колена” (The Blessing of a Skinned Knee)

 

Извор: WendyMogel.com

http://www.detinjarije.com/program-odvikavanja-od-roditeljskog-preterivanja-u-26-koraka/